ارزیابی مجازی
یکی از فعالیتهای کلیدی نشا، شناسایی استعدادها و شایستگی های فردی از طریق ارزیابی توان و سبک رفتاری افراد است؛ و این کار با «مشاهده و بررسی رفتار» مخاطبین صورت میگیرد. ما غالبا رفتار مخاطبین را از دو طریق دریافت میکنیم: اول، مشاهده عینی این رفتارها در فعالیتها و تمرینهای شبیهسازی. دوم، استفاده از پرسشنامهها و ابزارهای سایکومتری که در آن افراد خودشان گزارشاتی درباره ترجیحات و کیفیت رفتارشان ارائه میکنند.
فراگیر شدن فناوری اطلاعات و گسترش روز به روز علوم و ابزارهای مبتنی بر آن طی ده سال اخیر، استفاده از فضای مجازی برای ارزیابی توانمندیهای فردی را بهطور جدی گسترش داده است؛ و این رویه با همهگیری کوئید ۱۹ تشدید شده است. بنابراین، نشا هم در راستای استفاده از ظرفیت IT برای ارتقای دسترسی به خدمات، کاهش هزینههای مربوطه و در پارهای از موارد حتی افزایش کیفیت ارزیابی، اقدام کرده است.
تاثیر IT بر کاهش هزینهها و افزایش دسترسی مخاطبانی از جغرافیاهای مختلف به خدمات ارزیابی نشا، تقریباً مبرهن است. این در حالی است که در زمینه تاثیر کیفی این رویکرد، دغدغهها و مناقشاتی وجود دارد. بسیاری از ارزیابها معتقدند که حضور مخاطبین در موقعیتهای واقعی ارتباطی و همنفسی بین آنها و تیم ارزیابی، تاثیر چشمگیری در کیفیت و اثرگذاری نتایج ارزیابی دارد. ما هم در گروه توسعه مدیریت نشا، چنین حساسیتی داریم و به همین سبب از برگزاری کامل کانونهای ارزیابی بهصورت آنلاین (خصوصاً در موقعیتهایی چون مصاحبه و شبیهسازیهای ارتباطی و گروهی)، استقبال نمیکنیم. این در حالی است که ضرورتهایی مانند امکانپذیر نبودن حضور فیزیکی افراد یا فراگیری کوئید ۱۹ ما را به فراهم کردن خدمات ارزیابی آنلاین ثوق داده است.
در مواردی که شناختمان از رفتار مخاطبین را بر اساس خوداظهاری بهدست میآوریم (نه مشاهده و تحلیل رفتار عینی افراد)، استفاده از فناوری اطلاعات به راحتی راه گشا است؛ و حتی میتواند تاثیر کیفی مطلوبی ایجاد کند. بنابراین، نشا چندین ترکیب از ابزارهای مختلف روانسنجی و خوداظهاری را در قالب بستههای مختلف ارزیابی آنلاین، فراهم آورده است؛ و مخاطبان عزیز میتوانند از این طریق، با کمترین هزینه و در سریعترین زمان ممکن، شناخت مناسبی نسبت به ویژگیها و توانمندیهای رفتاری خود و البته جهتگیریهای مطلوب در مسیر پیشرفت و توسعه فردی، بهدست آورند. در این بستههای ارزیابی مجازی، از قابلیتهای هوش مصنوعی و الگوریتمهای تفسیر با ارزشی برای تولید بازخورهای رایانهای برای طیف متنوعی از مخاطبان، استفاده شده است. البته در شرایطی که محدودیتهایی برای ارتباط حضوری وجود نداشته باشد، ترکیب شدن ارزیابیهای مبتنی بر شبیهسازی با بستههای آزمون آنلاین، میتواند سطح بالاتری از دقت و کیفیت را فراهم کند.