برنامه اختصاصی دانشگاه مدیریت و کسبوکار مونترال ویژه مدیران ارشد ایرانی
با همکاری گروه توسعه مدیریت نشا
دانشگاه اشوسه مونترال – کانادا
HEC MONTRÉAL دانشگاهی بین المللی و از قدیمیترین دانشگاههای مدیریت در جهان است. این دانشگاه با بیش از یک قرن سابقه، پایهگذار تفکر نوآورانه در زمینههای آموزش، تحقیقات و مشاوره برای مدیران ارشد است. اشوسه مونترال برای دانشجویان و مدیران محیطی فراهم میکند تا به عنوان نسل جدیدی از رهبران نوآور پرورش یابند: فضایی برای یادگیری تکنیکهای جدید مدیریتی و ابزارهای عملی برای رویارویی با محیط پیچیدهی کنونی.
HEC MONTRÉAL در یک نگاه …
|
این دانشگاه در سال 1907، به عنوان اولین مدرسه عالی کسب و کار در کانادا تاسیس شد. همچنین اولین دانشگاه در آمریکای شمالی است که هر سه تأییدیهی بینالمللی مدارس کسبوکار در دنیا را داراست:
- EQUIS (سیستم بهبود کیفیت اروپا)
- AMBA (انجمن MBA)
- AACSB (انجمن صنفی پیشرفته کالج های کسب و کار)
اعتبار مدرک MBA دانشگاه اشوسه مونترال به عنوان یک مدرک عالی مدیریت و کسبوکار، در لیستهای برتر بینالمللی همچون بلومبرگ، فوربز، بیزینسویک، پوت اند کوانتز و اکونومیست، جوایز متعددی بدست آورده است. همچنین دانشگاه HEC MONTRÉAL در فهرست رتبه بندی دانشگاههای بینالمللی از دید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، رتبه 3 در میان دانشگاههای ممتاز کانادایی را دارا است.
اشوسه مونترال به مدیران شرکتهای کانادایی و خارجی در زمینههای مختلفی خدمات آموزشی میدهد. هر سال، این دانشگاه حدود 8000 مدرس، مدیر عامل و متخصص مدیریت را در 385 برنامه آموزشی خود مورد حمایت قرار میدهد.
معرفی EsMBA
امروزه برای شرکتها و مدیرانشان بسیار حیاتی است که یک قدم به عقب برگردند؛ و برای گسترش و تقویت دانش و مهارتهای خود وقت بگذارند. به همین ترتیب Essentials of MBA برای مدیران و افرادی است که در کوتاه مدت به این فرصت احتیاج دارند.
ایدهی بنیادین این دوره را میتوان آنطور که پروفسور مینتزبرگ در کتاب Managers; not MBAs تبیین کرده است، پرهیز مدیران از دورههای «مدرکدار» و «دانشگاهی» و گرایش ایشان به آموزشهای «حرفهای» و «تجربهمحور» در نظر گرفت. به همین سبب، اشوسه مونترال دوره EsMBA را به عنوان یک جایگزین ویژه و فشرده برای دورههای مرسوم MBA و EMBA طراحی کرده است؛ تا مدیران پرمشغله بتوانند در آن فرصتی برای معاشرت با اساتید با تجربه و به اشتراک گذاشتن تجارب متنوع خود، به دست آورند. با همین رویکرد، اساتید این دوره از بین افرادی انتخاب میشوند که از وجههی حرفهای و مشاورهای بالایی برخوردارند؛ نه آنهایی که صرفا سابقهی آکادمیک پررنگی دارند. این افراد، تجارب متنوع خود به عنوان مربی، مشاور و مدیر سازمانهای مختلف را در کنار موردکاویهای معتبر جهانی، به عنوان مبنای آموزشها و گفتگوهای کلاسی، مورد استفاده قرار میدهند.
HEC MONTRÉAL با همکاری گروه توسعهی مدیریت نشا، این دوره EsMBA را با محتوایی متناسب با نیاز مدیران ایرانی، ارائه کرده است. هدف از این دوره اختصاصی، صرفا ارائه ابزار و دانش تکنیکی در حوزه مدیریت عمومی نیست؛ بلکه این برنامه EsMBA باگرایش “رهبری کسب و کار” طراحی شده است؛ و هدف آن کمک به مدیران ارشد سازمانهای ایرانی برای توسعه نگرشی در سطح مقولات استراتژیکی چون “حاکمیت شرکتی” و “هیأتهای مدیره” است.
این برنامه شرکتکنندگان را قادر میکند تا:
- در مورد خود و نگرش مدیریتی خود بیشتر بدانند؛ افق فکریشان را گسترش دهند و اعتماد به نفسشان را تقویت کنند.
- مفاهیم جدید، ابزارهای تحلیلی، دانش، مهارت و تمرینهای مدیریتی جدیدی برای نقشآفرینی مؤثرتر در سطوح بالای سازمان و کسبوکار، بهدست آورند.
- مهارتهای رهبری کسبوکار را در خود تقویت کنند؛ و از خودآموختههای ناقص یا اشتباهی که مانع پیشرفت آنها میشود، فاصله بگیرند.
- با موضوعات استراتژیک دنیای مدیریت و کسبوکار، آشناتر شوند.
- تاثیر اصلی روندهای اقتصادی و اجتماعی در مدیریت شرکتها را بهتر درک کنند.
- اعتبار خود را به عنوان یک مدیر تحصیلکرده و جهانتراز، بیشتر کنند.
- از یک سیستم آموزشی به روز شامل مجموعهای از مطالعات موردی، بحثهای گروهی و شبیهسازیهای مدیریتی، بهره ببرند.
رهیافت آموزشی دورههای EsMBA
اساتید دورههای EsMBA دانشگاه اشوسهمونترال، افرادی هستند که در حوزههای خود از دانش عمیق و تجربه بسیار برخوردارند. آنها از یک مدل آموزشی مبتنی بر MBA استفاده میکنند؛ که مبتنی بر آموزش مشارکتی است. این دورهها طوری طراحی شده است که مهارتهای عملی و ذهنی مدیران را تقویت کند؛ بنابراین، نیازمند تعهد بالای هر دو طرف (یعنی استاد و شاگرد) است. در این دورهها، از مطالعات موردی، بحثهای گروهی، مناظره، سخنرانی و بالاخص انتقال تجربه با تسهیلگری اساتید، بهطور مؤثری استفاده میشود. تمرکز EsMBA بر دو جنبه است: «مهارتهای مدیریتی» و «درک فضای سازمان و صنعت». از این رو، طی دوره، بهطور وسیعی در راستای شخصیسازی و یادگیری مبتنی بر تجربیات فردی (متناسب با فضای سازمان و کسب و کار هر مخاطب) تلاش میشود.
EsMBA آنلاین
با توجه به شرایط امروزه دنیا، استقبال از آموزش آنلاین بطور روزافزونی در حال افزایش است. از طرفی ویروس کووید-19 باعث شده است که آموزش حضوری نسبت به قبل تغییراتی را تجربه کند. از سوی دیگر، با استفاده از آموزش آنلاین، نه تنها دسترسی بهتری به علم روز دنیا و اساتید تراز اول در سرتاسر دنیا به وجود میآید، بلکه میتوان فاصله بین محلی که آموزش در آن ارائه میشود، تا محلی که باید از آن آموزش بهره برد (محل کار) را نیز کاهش داد.
با این حال، فرهنگ ایرانی که مبتنی بر روابط رودررو، همآموزی و عواطف بینفردی است، در کنار ریسکهای فنی آموزش آنلاین در کشور، باعث شده است که این دوره از EsMBA بهصورت «نیمه حضوری» برگزار شود. در این راستا، HEC Montreal و نشا بر آن شدهاند تا با ترکیب فواید هر دو روش آموزش حضوری و مجازی، دورهای را برگزار کنند که اثربخشی کافی را برای مدیران داشته باشد.
دوره HEC Montreal-NESHA Online EsMBA، با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی مربوط به دوران کرونا، بهصورت حضوری، طی نیمروز در هر هفته، برگزار خواهد شد. هر کلاس به دو بخش تقسیم میشود. در بخش نخست، استادی از HEC Montreal، بهصورت آنلاین و در زمانی بین ۲-۳ ساعت، به ارائهی مطالب و برگزاری کارگاه میپردازد؛ و سپس شرکتکنندگان با کمک یکی از مربیان نشا، به بحث و تمرین در مورد آموزههای دوره میپردازند. مربی حاضر در کلاس، از اعضای نشا است و دو وظیفهی کلیدی بر دوش دارد:
- بعنوان تسهیل گر ارتباط، از این مهم مطمئن میشود که هیچ شرکت کنندهای، به دلیل مشکلاتش در درک یا استفاده از زبان انگلیسی، از فضای آموزش دور نمانده و در آن مشارکت کافی میکند. این روند از طریق ترجمه همزمان انگلیسی به فارسی (برای انتقال مفاهیم و نکات از استاد به شرکتکنندگان) و همچنین فارسی به انگلیسی (برای انتقال سوالات، نکات و سایر مطالب از سمت شرکتکنندگان به استاد) انجام میشود.
- پس از کارگاه آنلاین، به گرداندن گفتگوها و تمرینهای گروهی شرکتکنندگان میپردازد. او به عنوان یک متخصص مدیریت بر محتوای آموزشی اشراف دارد؛ و هماهنگی محتوایی لازم را با اساتید HEC Montreal انجام داده است.
بنابراین بخش دوم هر کلاس، به بومیسازی و شخصیسازی هرچه بیشتر دوره و پیوند دادن آموزههای آن با شرایط کشور و نیازهای واقعی شرکتکنندگان و سازمانشان، کمک بسیاری میکند؛ و با بهرهگیری از تجربهی زیستهی مدیران، آنها را در پیادهسازی مطالب ارائه شده در سازمان و کسبوکار خود، یاری میبخشد.
لازم به تأکید است که منظومهی فکری نشا در حوزهی توسعهی مدیریت و رهبری، همواره بهدور از کپی صرف از مدلهای خارجی است و محتوای آموزشی این دوره از دو طریق برای مدیر و فرهنگ ایرانی، متناسبسازی میشود:
- همکاری مستمر و نزدیک نشا با HEC Montreal برای جهتدهی به محتوای آموزشی
- استفاده از کارگاهها و تمرینهای تکمیلی با کمک مربیان داخلی
فواید دوره EsMBA آنلاین
برای سازمان
شرکت در این دوره به سرعت منجر به بازگشت سرمایه نیروی انسانی شده و باعث میشود که:
- رهبران کسبوکار (مدیران ارشد و اعضای هیأتمدیره) بینش یکپارچه و وسیعی پیدا کنند.
- برای پشتیبانی از رشد و موفقیت سازمانی، جانشینهای مناسبی بعنوان مدیران ارشد آتی در سازمان تربیت شوند.
- فضای یادگیری در سازمان ایجاد شود و این پیام به کل سازمان مخابره گردد که یادگیری بخشی از فرهنگ ما است.
- فرصت رشد و تعالی برای مدیران مستعد سطوح پایین تر فراهم شود تا آنها اعتمادبهنفس و در نتیجه عملکردشان را بهبود دهند.
برای مدیران
ما میدانیم که مدیران ارشد، افرادی پرمشغلهای هستند و مسئولیتهای سنگینی دارند. لذا میدانیم که باید دورهای را طراحی کنیم که با نیاز این افراد همراستا باشد. برخی از نیازهایی که این دوره در جهت رفع آنها تلاش میکند عبارتند از:
- چالشهای استراتژیک سازمان را حل کنند.
- مهارتهایشان را در مدیریت و رهبری افراد و تأثیر گذاری بر سایر اعضای تیم مدیریت ارشد (و ذینفعان کلیدی) را بیشتر کنند.
- در کارراهه شغلیشان با سرعت بیشتری پیشرفت کنند و برای قدمهای بعدی آماده شوند.
- علم و هنر مدیریت را در هم بیامیزند.
- به منابع دست اول علمی و جهانی دسترسی پیدا کنند.
- بتوانند به سرعت از آموختههای خود در سازمانشان استفاده کنند.
- از تجربیات و ایدههای مدیران مختلف بهره ببرند.
- نگاهی کلی، همه جانبه و سیستمی به کسبوکار پیدا کنند.
- تفکر استراتژیکشان را تقویت کنند.
- عضوی از خانوادههای HEC Montreal و نشا شوند.
تجربهی دورههای مشترک دانشگاه مونترال و نشا در ایران
HEC Montreal مدیران را در سرتاسر دنیا آموزش میدهد. در ژانویهی 2018، آقای «پروفسور هفسی» بخشی از یک دورهی EsMBA با عنوان ”شایستگیهای تفکر استراتژیک“ را در هتل المپیک و یک سازمان معظم ایرانی، برای بیش از 200 مدیر ارشد برگزار کرد. از آنجا که این برنامه موفقیت آمیز بود، ایشان مجدد در جولای 2018 به ایران سفر کرد تا همین برنامه را اینبار در مرکز همایشهای برج میلاد و دو سازمان بزرگ دیگر در تهران و تبریز، برای بیش از 200 مدیر دیگر ایرانی اجرا کند. برگزاری موفق این دورهها، موفقیتی بود که قطعا بدون همکاری نزدیک نشا و HEC Montreal میسر نمیشد.
– محمد جامعی مقدم؛ مدیرعامل شرکت نوآوران مدیریت سبا
- ”من تا بحال درباره ماتریس گروه مشاوران بوستون (BCG) در دورهها و کتابهای بسیاری مطلب شنیده بودم و حتی آن را در کلاسهایم تدریس کردهام. اما دورهی تفکر استراتژیک HEC Montreal و نشا به من نشان داد که همین مدل ظاهرا تکراری و رایج در گوشهوکنار آموزشهای مدیریتی کشور را عمیق و کامل یا نگرفتهایم! شاید به همین دلیل، با آنهمه آموزش در حوزهی استراتژي، سازمانهای ما اغلبشان استراتژیک مدیریت نمیشوند“
– مصطفی هاشمی؛ معاون استراتژی شرکت پگاه گلستان
- ” مسئولیت سازمانی من برنامهریزی استراتژیک است و میتوانم بگویم که ابزار و راهکاری نبوده که در این حوزه با آن آشنا نبوده باشم. اما در این دوره، یاد گرفتم که رفتار استراتژیک دارای بنمایههای روانی- عاطفی خاصی است؛ وجود امیدواری و توانایی به تعویق انداختن خواستهها. فکر میکنم تازه دلیل موفق نبودن خیلی از تلاشهایمان در حوزهی مدیریت استراتژیک را متوجه شدم“
– محمد حمیدینژاد؛ مدیر پروژههای توسعهای در شرکت گل گهر سیرجان:
- ” متفاوت با خیلی از دورههای آموزشی گذشته که برای من بیشتر ارزش آکادمیک و تئوریک داشتند، این دوره بیشتر جنبهی کارگاهی داشت و از آن به صورت کاربردی یاد گرفتم“
– روحالله گرگانی؛ رئیس مؤسسه آموزش عالی شهرداری تهران:
- ”دوره ارزشمندی بود که من افتخار شرکت در آن را داشتم و دستآورد این دوره برای من این بود که مدیریت استراتژیک در بخشهای خصوصی و عمومی، دارای تفاوتهای جدی با یکدیگر هستند و نمیتوان به راحتی با ابزارهای مدیریت راهبری در بخش خصوصی، مجموعههای عمومی را اداره و هدایت کرد.“
EsMBA در یک نگاه
برمبنای تجارب و مطالعات دانشگاه اشوسه مونترال و هماهنگی به عمل آمده با نشا، مجموعهای از نیازهای مدیران ارشد ایرانی در حوزه رهبری کسب و کار، در قالب ۹ سرفصل آموزش در ۲ ماژول «رهبری اصیل» و «رهبری استراتژیک» (شامل ۹۰ ساعت آموزش آنلاین و ۶۰ ساعت جلسات همآموزی حضوری طی ۳۵ کارگاه نیمروزه) در این دوره مورد توجه قرار گرفته است. ماژول نخست به جنبه های زیربنایی در نگرش و رفتار رهبری را از دریچه رویکرد ممتاز و به روز «رهبری اصیل» مورد بحث قرار می دهد. این رویکرد، پیوند عمیقی با بنیان های فکری ما ایرانیان در حوزه کسب و کار دارد و جزو مباحث پر رونق و به روز در علم مدیریت امروز است. در ماژول دوم ، هدف توانمندسازی برای رهبری استراتژیک است؛ و این اقدام از طریق ارائه نگرش های بنیادین و تحول آفرین در حوزه های کلیدی و برای مدیران ارشد و اعضای هیئت مدیره، یعنی «مالی»، «بازار»، «طراحی سازمان» و «سرمایه انسانی» انجام می شود.
این دوره برای افرادی مناسب است که دارای کسبوکار یا جایگاه مدیریتی هستند؛ و بهدنبال رشد حرفهای، افزایش اعتماد به نفس، اعتبار و وسعت بخشیدن به دیدشان میباشند. بهخصوص، افرادی که پیشتر در حوزهی رهبری و مدیریت ارشد آموزش ندیدهاند؛ یا افرادی که به بازآموزی و بهروزرسانی آموزههای مدیریتی پیشین خود علاقه دارند، از این دوره بهره خواهند برد. این افراد ممکن است در صنایع و بخشهای مختلفی مشغول به کار باشند. تنوع در پیشزمینه شرکتکنندگان به هم آموزی و افزایش کیفیت یادگیری در این دوره کمک میکند.
ماژول اول: ۱۵ کارگاه نیمروزه ۳۰ ساعت آموزش آنلاین + ۲۰ ساعت همآموزی |
ماژول دوم: ۲۰ کارگاه نیمروزه ۶۰ ساعت آموزش آنلاین + ۴۰ ساعت همآموزی |
کارگاههای آموزشی
ماژول رهبری اصیل (۱۵کارگاه نیمروزه، ۳۰ ساعت آموزش آنلاین و ۲۰ ساعت همآموزی)
در ابتدای دوره، از شرکتکنندگان دعوت میشود تا یک ویدئو کوتاه را تماشا کنند که ساختار و رهیافت دوره را معرفی میکند. سپس از آنها دعوت میشود که در یک جلسه معرفی با هدف ایجاد ارتباط بین اعضای گروه و همچنین اساتید دوره، شرکت کنند. از آنجا که آموزشهای این دوره بهصورت آنلاین ارائه میشود، این مرحله برای تقویت احساس همبستگی و همراه بودن افراد و اساتید، ضروری است. این بخش همچنین فرصتی است تا انتظارات اساتید و شرکتکنندگان مطرح شده و به سوالات فراگیران پاسخ داده شود.
رهبری به عنوان یک هویت (2 جلسه)
گرچه نگاه افراد به رهبری لزوما یک شکل نیست، اما از نگاه سازمانها، این مهمترین مهارت است. به همین دلیل، مهم است که درباره اینکه رهبری چه چیزی است (و چه نیست) به درکی مشترک دست پیدا کنیم. یک رهبر با استفاده از اهداف و اولویتهای سازمان، افرادی که پیرامونش هستند را با خود همراستا میکند. او همچنین آنان را هدایت میکند تا از خودِ فعلیشان فراتر روند و با یکدیگر همکاری کنند. اولین ویژگی یک رهبر این است که خود را به خوبی بشناسد. بنابراین، خودآگاهی یکی از مباحثی است که فرد باید پیش از رهبری کردن دیگران، فرا گیرد. این مبحث، رهبری اصیل را به عنوان یک هویت و طرز «بودن» برای مدیر، تبیین میکند؛ و بینش مدیران برای خودآگاهی و مدیریت بر خود را در راستای تحقق رهبری اصیل، ارتقا میدهد.
بازنگری در ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای مدیریتی (4 جلسه)
در فضایی که پیچیدگی، عدم ثبات و فشار رقابت روزافزون است، اینکه مفاهیم، نقشها، مهارتها، وظایف و راهکارهای بنیادین مدیریت را بازنگری کنیم، اهمیت بسزایی دارد. از فراگیران خواسته خواهد شد تا ارزشها، نگرشها، باورها و رفتارهایشان را بعنوان یک مدیر بررسی کنند. همچنین، جنبههایی از مدیریت، مانند فعال بودن در حرکت به سمت تغییر و اعتماد داشتن به توانمندی دیگران در انجام کارها به روشهای جدید، بطور خاصی مورد توجه قرار خواهند گرفت.
تقویت مهارتهای نرم برای رهبری (6 جلسه)
:مسئولیت رهبری یک تیم برای دستیابی به عملکرد خوب، هیچگاه آسان نبوده است. اما در فضایی که تمامی پیشفرضهای ما تغییر کرده است (مانند دورکاری و کار با نسل جدید)، مدیران معمولا احساس میکنند که راه حلی در دستشان نیست. بخش قابل توجهی از ماژول اول این دوره به کمک به فراگیران برای تقویت مهارتهای نرم برای رهبری افراد پرداخته و ابزارهای آنان را برای حفظ دلبستگی شغلی، افزایش عملکرد و ایجاد وفاداری بین اعضای تیم، توسعه میدهد. آنگاه که یک رهبر کسبوکار در کسوت مالک یا عضو هیأتمدیره فعالیت میکند (یا خود را برای چنان نقشهایی آماده میکند)، استفاده از مهارتهای نرم برای مدیریت پویاییهای سطح بالا در رابطه با ذینفعان کلیدی و اعضای تیم هیأتمدیره و مدیریت ارشد، در کانون توجه این کارگاه است. مواردی چون: مربیگری و مدیریت عملکرد، مدیریت تعارض، مذاکره، ارتباط برقرار کردن، بحث کردن و تاثیرگذار بودن.
دستیابی به فهم عمیق در رهبری پروژه (3 جلسه)
تصمیمات بد و برنامهریزی ضعیف برای پروژه، منابع مالی را هدر میدهند. ضربالعجلها و بودجهی تخصیص داده شده به پروژهها معمولا رعایت نمیشوند؛ و با اینکه برنامه وجود دارد، اما بسیاری مواقع عملی نمیشود. دانستن اینکه چطور باید یک پروژه را با موفقیت رهبری کرد، مهارتی کلیدی است. این آموزش، کمک میکند که شرکتکنندگان، بینش رهبری را در رهیافت سازمان مدیریت پروژه (PMI) فرا بگیرند.
ماژول رهبری استراتژیک (۲۰ کارگاه نیمروزه، ۶۰ ساعت آموزش آنلاین و ۴۰ ساعت همآموزی)
تبحر یافتن در استفاده از ادبیات و شهود مالی (4 جلسه)
هدف این جلسات، این است که مهارتهای لازم برای درک ادبیات، فرایندها و ابزار مدیریت و حسابداری شرکتی در سطح مدیران ارشد، تقویت شود. مسائل مرتبط با بودجه نیز بخشی از این کارگاهها است. فراگیران پس از این بخش بینش تحلیلی جدیدی آموختهاند که میتوانند از آن برای درک و نقد بودجهبندی شرکتی بهره ببرند، تصمیمات مالی بهتری بگیرند و داشبوردی برای خود داشته باشند؛ که شامل سنجههای مهم اقتصادی است.
خلق ارزش با استفاده از بازاریابی (4 جلسه)
این کارگاه بر پیادهسازی یک استراتژی بازاریابی در راستای مدل کسب و کار سازمان، متمرکز است. شرکتکنندگان در این جلسات میآموزند که بازاریابی چگونه یک پیشبرنده برای سوق دادن سازمان به سمت اهدافش است. آنها چالشهای بازاریابی در دنیای امروز را بهتر درک خواهند کرد؛ مواردی چون تجربه مشتری، بازاریابی الکترونیک و برقراری ارتباط در یک دنیای موبایلی و کسب توجه مخاطبان. این کارگاهها کمک میکند که مدیران ارشد، بازاریابی را فراتر از مفاهیم و ابزارهای عمومی، به عنوان یک بینش در طراحی و رهبری کسبوکار، بیاموزند.
رهیافت سیستمی در طراحی سازمان و بهبود فرایندهای کسب و کار (3 جلسه)
بهبود عملکرد سازمان نیازمند یک رهیافت سیستمی است که معمولا شامل بهبود ساختار و فرایندهای مدیریتی و عملیاتی میشود. تعداد بالای این رهیافتها مدیران را سردرگم میکند. بازمهندسی، سیکس سیگما، لین، کایزن، پی وی اِی، لین سیگما، تی کیو اِم و… کدام روش را باید انتخاب کرد؟ این دوره به مخاطب کمک خواهد کرد تا هر یک از این رهیافتها را بهتر درک کنند و تشخیص دهند که کدام یک بهترین انتخاب برای یک شرایط خاص است.
دستیابی به موفقیت با تمرکز بر سرمایه انسانی (3 جلسه)
تحقق اهداف سازمانی به افراد بستگی دارد. هر رهبر کسبوکار باید بتواند به طور موثر دغدغههای مهم مدیریت منابع انسانی را برطرف کند. بعنوان مثال، همراستاسازی علایق و مهارتهای افراد با اولیوتبندیهای استراتژیک، دوری از خطاهای موجود در فرایند استخدام، شناسایی و توسعه استعدادها، جانشینپروری و شناسایی و جبران عادلانه خدمات. مدیران ارشد و اعضای هیأت مدیره، به خوبی میدانند که این مقولات صرفاً متعلق به مدیر منابع انسانی سازمان نیست و باید در بالاترین سطوح مدیریتی کسبوکار، توسط همهی اعضای تیم مدیریت ارشد، در کانون توجه باشد.
استفاده از تفکر استراتژیک (6 جلسه)
با استفاده از یک بازی شبیهسازی بسیار پیچیده و واقعنگرانه، آخرین بخش دوره به دنبال پرورش دادن تفکر استراتژیک فراگیران است. این شبیهسازی فراگیران را در شرایطی قرار میدهد که در یک شرکت فعال در بازار جهانی نیاز به تصمیمگیری هایی دارند. این تصمیمات مهارتهای استراتژیک فراگیر و توانایی وی در اخذ تصمیمات باکیفیت در شرایط مملو از استرس، فشار رقابت و با زمان محدود را مورد آزمون قرار میدهد. تمامی ابزارهای اخذ شده در دوره EsMBA آنلاین در این شبیهسازی مورد استفاده قرار میگیرند. بخش مهمی از این قسمت به درس آموختهها خواهد پرداخت؛ بدین صورت که درباره تصمیمات گرفته شده و تاثیراتش بحث خواهد شد. این بخش نیز با تشویق تیم برنده، تاثیرات پراهمیت برخی شرکت کنندگان و نهایتا، موفقیت در به پایان رساندن این سفر آموزشی، تمام خواهد شد.
بعضی از اعضای هیأتعلمی برنامه های EsMBA دانشگاه HEC Montreal
الِین گوسلین (Alain Gosselin)، فوق لیسانس مدیریت، دکترای مدیریت منابع انسانی، FCHRP
پروفسور گوسلین دارای مدرک دکترای مدیریت منابع انسانی و استراتژی از دانشگاه مریلند کالج در واشنگتن است. او بیش از 10 سال از حضور 38 سالهاش در HEC Montreal را در یک جایگاه ارشد سازمانی در واحد توسعه مدیران ارشد سپری کرده است. اکنون، او استاد افتخاری HEC Montreal بوده و کماکان مشاور استراتژی واحد توسعه مدیران ارشد بینالمللی در HEC Montreal میباشد. او در سال 2007 جایزه بزرگ تعالی در آموزش را دریافت کرد. در سال 2012 نیز، به موجب دستاوردهای بسیارش برای جامعه کسب و کار، جایزه Esdras-Minville را از آن خود کرد. او همچنین در سال 2013 بعنوان عضوی از گروه CHRP شناخته شد. زمینههای اصلی آموزشی و پژوهشی وی استراتژیهای منابع انسانی، مدیریت استعداد و توسعه رهبری است.
او همچنین برنامههای توسعه مدیران ارشد را برای بانک توسعه آفریقا (در تونس)، بانکه توسعه آسیا (در مانیل)، سازمان رهبری دوسان (در سئول)، بانک تجاری رومانی (در بخارست)، شرکت سیویتال (در الجزایر) و سازمانهای بسیار دیگری طراحی و مدیریت کرده است. او اکنون بر روی پروژههای توسعهای Caisse de dépôt در مراکش، و دانشگاه آمریکایی بیروت کار میکند.
رایموند لِوِسک (Raymonde Lévesque)، لیسانس روانشناسی از دانشگاه مونترئال کِبک، فوق لیسانس مدیریت از HEC Montreal
رایموند لوسک استاد HEC Montreal میباشد و در حال حاضر مهارتهای مدیریت را در سطح فوق لیسانس و دکترا و فراتر از آن تدریس میکند. او دورههای مدیریت افراد و شجاعت مدیریتی را در آموزش برای مدیران ارشد در HEC Montreal رهبری میکند؛ در سطح ملی و بینالمللی.
خانم لوسک دارای بیش از 20 سال تجربه در پستهای مدیریتی داشته و در برنامههای رادیو و تلویزیونی بسیاری شرکت کرده است. او در حال حاضر یک مربی حرفهای است و به مدیران کمک میکند تا مهارتهای مدیریی و رهبریشان را توسعه دهند. تخصص حرفهای او در مداخلاتش در فضای سازمانها ومطالعاتش در توسعه رهبری، بالاخص مربیگری در سطوح مدیریت ارشد و ریاست بسیار برجسته است. او کارگاههای آموزشی خود را در حوزههای توسعه رهبری، ارتباطات، مدیریت تعارض، مذاکره و مهارتهای مدیریتی برای کسب و کارها برگزار میکند. او در کنار آموزش و سخنرانی در سازمانها، یک رواندرمانگر بوده و این حرفه را در 30 سال اخیر دنبال کرده است.
لوک بلانژه مارتین (Luc Bélanger-Martin)، فوق لیسانس علوم مدیریت از HEC Montreal
لوک بلانژه مارتین از سال 1993 در اشوسه مونترال تدریس کرده است. او فارغ التحصیل همین دانشگاه در حوزهی علوم مدیریت است. تخصص او، طراحی و اجرای مداخلههای سازمانی در حوزهی استراتژی و تحول است. او ابتدا در شرکتهای فناوری اطلاعات به فعالیتهای حوزههای مشاورهی مدیریت و برنامهریزی استراتژیک پرداخته است؛ و پس از آن کسبوکارهای مختلفی را در زمینههای مختلفی چون رسانه، تبلیغات، بیمه و حتی سلامت، تجربه کرده است. آقای مارتین اکنون خود را وقف تدریس کرده است؛ و تلاش دارد تجارب گستردهی خود در حوزهی تغییر و تحول سازمانی را به طیف وسیعی از مدیران و مخاطبان، منتقل کند. تنوع در سازمانها و صنایع، به ایشان ظرفیت ویژهای برای طراحی و اجرای مداخلههای سازمانی داد است.
او در حال حاضر از اساتید HEC Montreal است. او همچنین رئیس مرکز مطالعات موردی HEC Montreal بین سالهای 2017 تا 2019 بوده است و کارگاههای مختلفی را درباره استراتژیهای یادگیری فعال در زمینههای مختلف برگزار کرده است.
مداخلات او در مدیریت، استراتژی، تغییر و بهبود عملکرد بوده است. جنبه دیگری از مداخلات او مرتبط با فهم مسئولیتهای مدیریت در تغییر است. او شرکتهای بسیاری را در تغییر فرهنگشان همراهی کرده است. او در کشورهایی مانند لبنان، تونس، الجزایر، کونگو، هایتی، نروژ و ویتنام برنامههایش را برگزار میکند.
ژان ایو هینس (Jean-Yves Hinse)
آقای هینس از مدرسه روابط صنعتی دانشگاه مونترئال فارغالتحصیل شده و مشاور رسمی روابط صنعتی است. او دارای بیش از 40 سال تجربه کار حرفهای در بخش دولتی و خصوصی است. او در حوزه مدیریت منابع انسانی، مذاکره و مدیریت تعارض بسیار شناخته شده است. او همچنین یکی از افراد فعال در زمینه تغییر مثبت فضاهای کاری است، بالاخص برای کارگران و آتشنشانان مونترئال. او از سال 2003 در حال تدریس مذاکره و مدیریت تعارض در HEC Montreal برای دانشجویان لیسانس، فوقلیسانس، دکترا و بالاتر بوده است.
میگِل هرناندز، دارای مدارک PMP، PMI-ACP، PSM، ITIL
آقای هرناندز مدیریت پروژه، استراتژی کسب و کار، مدیریت و مدیریت پروژه چابک را آموزش میدهد. او حدود 19 سال با سازمانها در صنایع مختلفی مانند فناوری اطلاعات، بانکداری، بیمه، بهداشت و درمان، دولت، خردهفروشی، خدمات حرفهای و ساخت و ساز کار کرده است. او در سالهایی که در دنیای آکادمیک فعال نبود، بعنوان مدیر آموزش، مدیر پروژه، مشاور مدیریت، اسکرام مَستر و مربی چابکی کار کرده است. او بطور معمول دورههای HEC Montreal را در شرکتهای مختلفی در آفریقا و آمریکای جنوبی تدریس میکند.
رِیچل آگر، فوق لیسانس مالی از HEC Montreal، دارای مدرک تحصیلات تکمیلی در کسب و کار و مدیریت مالی
خانم آگر مدیریت مالی شرکتی و دورههای شخصیسازی شده برای مدیران را آموزش میدهد. زمینههای تخصصی وی از برنامهریزی و تجزیه و تحلیل مالی، سرمایهگذاری و تصمیمگیری در این حوزه و همچنین مدیریت جریان نقدینگی تا ارزشگذاری شرکتها متنوع است. این موضوعات در کلاسهای وی در HEC Montreal آموزش داده میشوند. طی 20 سال اخیر، او آموزشهای بسیاری را از طرف HEC Montreal برای مدیران ارشد در سرتاسر دنیا، بالاخص آسیا، خاور میانه و آفریقا برگزار کرده است. او همچنین آموزشهای بسیاری را در نهاد بانکهای کانادایی، وزارت گردشگری کِبک و فدراسیون شهرداری کبک برگزار کرده است. طی سالهای اخیر، مداخلههای شخصیسازی شده وی مدیران و رهبران در صنایع مختلف را قادر ساخته است تا اطلاعات مالیشان را بهتر درک کرده و از آنها استفاده کنند.
سیلوِن آدِت (Sylvain Audette)
آقای آدت متخصص در مدیریت در حوزه انرژی است. او دارای 15 سال کار در زمینه تکامل تولید، انتقال، ذخیرهسازی و توزیع در بازارهای مرتبط با صنعت انرژی است. او در یکی از تجربیاتش با یک شرکت در زمینه انرژی بعنوان رئیس امور قانونی، تعرفه، مارکتینگ، تحلیل تقاضا و حفظ انرژی بود. او همچنین در صحنه سیاست در زمینه قوانین مرتبط با انرژی، زیرساختهای انرژی، استفاده از LNG برای حمل و نقل و غیره فعالیت بسیاری داشته است. او همچنین بعنوان مدرس دورههای HEC Montreal، دورههای بسیاری را در چین، آفریقای شمالی و آمریکای جنوبی برگزار کرده است. او در حال حاضر همچنین مارکتینگ، مدیریت عرضه و تقاضا و زیرساختهای انرژی را در دانشگاه تدریس میکند.
ژان مِرک لِژِنتی (Jean-Marc Legentil)
آقای ژان مرک لژنتی موسس و مدیرعامل شرکت بِل نوردیک (Bell Nordic) است. او دارای سابقه 25 سالهای در مدیریت عملیات، سرپرستی، مدیریت و مدیریت ارشد است. او در سال 1987، پس از موفقیتهای بسیارش در شرکتهای سطح جهانیای مانند Johnson & Johnson، Abott Pharmaceutical و Carrier، به مشاوره و آموزش در دانشگاههای HEC Montreal و ETS روی آورد. از آن پس، با مشتریان زیادی در زمینه توسعه سازمانی، مدیریت عملیات و بهبود فرایند در صنایع تولیدی، خدماتی و بهداشت و درمان همکاری کرد. او با مراکز درمانی، بیمارستانها و داروخانههای بسیاری در کِبک همکاری کرده است و به آنها برنامهریزی استراتژیک و یادگیری چابک را آموزش داده و بهبودهای بسیاری را با رویکرد کایزن تسهیل کرده است.
چارلز بَریبو (Charles Baribeault)، دارای مدرک MBA و CHRP
آقای بریبو یک رهبر ارشد منابع انسانی است که دارای 25 سال سابقه کار برجسته در شرکتهای ملی و بینالمللی در صنایع مختلفی مانند خردهفروشی، تولید صنعتی، دارو، توزیع و خدمات مالی است. او در ارتباطات توانایی بالایی دارد و برای تواناییاش در رهبری و کار با تیمش برای دستیابی به نتایج فراتر از انتظار معروف است. او تجربه بسیاری در تشریک مساعی با مدیران ارشد سازمانها و مدیریت عملیات در راستای دستیابی به اهداف کسب و کار، با استفاده از اقدامات مدیریتی کاربردی و بهینه دارد. تخصص وی بطور مشخص ایجاد اشتیاق شغلی، آموزش و توسعه، مربیگری، توسعه سازمانی، برنامهریزی جانشینی، مدیریت استعداد، استراتژیهای دارای پتانسیل بالا (HIPO)، برنامهریزی استراتژیک، مدیریت عملکرد، جذب استعداد، ارزیابی بایسته و ادغام است.
ژیل بوردو (Gilles Bourdeau)
ژیل بوردو (Gilles Bourdeau) دارای بیش از 25 سال تجربه در حوزهی مشاورهی مدیریت است؛ و البته تمرکز بیشتری بر مدیریت استراتژیک، مدیریت فناوری اطلاعات و مربیگری استراتژیک برای تحولات سازمانی، داشته است. او بیش از 15 سال در صنعت فناوری اطلاعات کار کرده است؛ و یک دورهی ده ساله مشاور شرکت معتبر CGI بوده است. او در تعدادی از پروژههای مهم و استراتژیک در کشورهای کانادا، آمریکا و اروپا، شرکت داشته است؛ و در سال 2013، شرکت خود در حوزهی مشاورهی استراتژی را ایجاد کرده کرد. آقای بوردو سال 1999 مدرک مدیریت استراتژیک خود را از HEC Montréal دریافت کرد. او در سال 2015 به عنوان استاد ممتاز در دورههای مدیران ارشد HEC Montréal منصوب شده است. آقای بوردو دارای مدرک لیسانس مالی و مدرک کارشناسی ارشد استراتژی از اشوسه مونترال است.
پاتریک دوبه (Patrick Dubé)، لیسانس روانشناسی، فوق لیسانس منابع انسانی، دارای مدرک CHRP
آقای دوبه در ژوئن 2015 بعنوان مدرس به دپارتمان منابع انسانی HEC Montreal اضافه شد. او استاد همین دانشگاه بوده و مربی تیم بازیهای کسب و کاری بوده و عضو هیات مدیره AEHEC میباشد. او پیش از پیوستنش به HEC Montreal، رئیس منابع انسانی و عملیات شرکتهای مختلفی از جمله بیمارستان Lakeshore بود. او در HEC Montreal دورههای مختلفی از جمله مدیریت کارکنان، مدیریت و مدیریت منابع انسانی و همچنین جابهجایی را آموزش داده است. تخصص او در جذب و استخدام، روابط کاری، مربیگری مدیران، مدیریت تعارض، توسعه سازمانی، مدیریت تغییر و توسعه استراتژی، منابع انسانی و سازمانی است. او به پویایی و کاراییاش و همچنین تواناییاش در رهبری شناخته شده است.
شرایط برگزاری دوره در ایران
مخاطبان
این برنامه برای همهی مدیران ارشد و میانی سازمانهای ایرانی و سایر افرادی که خود را برای ارتقا به سطوح مدیریت ارشد و هیأت مدیره یا ایجاد کسب و کار آماده می کنند، مفید است.
این دوره بطور مشخص برای چه کسانی مناسب خواهد بود؟
- افرادی دارای نقش و مسئولیت مدیریت ارشد (رده های معاونت، مدیریت عامل و هیأت مدیره) مدیریتی هستند، اما تحصیلاتشان مرتبط با مدیریت نبوده است.
- مدیرانی که نه تنها دارای تجربه رهبری کسب و کار هستند، بلکه در دورههایی نیز با چنین مضامینی آشنا شدهاند (مانند دورههای MBA و DBA)، اما همچنان فکر میکنند که به تعمیق و بازآموزی نگرش مدیریت عالی با رویکردی تازه و از دریچهی یک همکاری سطح بالای بینالمللی، نیاز دارند.
- افرادی دارای هوش و انگیزهی یادگیری بالا، که اگرچه از تجارب کافی در رده های مدیریت ارشد برخوردار نیستند، اما استعدادشان در حوزه رهبری کسب و کار آشکار است و برای ارتقای پیشرفت مدیریتی خود برنامه ریزی کرده اند.
ثبتنام
علاقهمندان میتوانند با در نظر گرفتن شرایط زیر، جهت پیشثبتنام در این دورهی، فرم پایانی این دفترچه را تکمیل و به نشانی دبیرخانهی دوره در شرکت نشا، ارسال نمایند (یا فرم الکترونیکی موجود در وبسایت نشا را کامل کنند):
- سابقهی مدیریتی مفید یا تجارب مدیریت و رهبری قابل ارائه در کسبوکار شخصی
- قبولی در مصاحبه ورودی آنلاین
- تکمیل ثبت نام پیش از به پایان رسیدن ظرفیت و مهلت
- مهارت متوسط در درک مطلب به زبان انگلیسی
مدرک
همه ی شرکتکنندگانی که این برنامه را به پایان برساند، گواهینامهی رسمی EsMBA دانشگاه HEC Montreal را دریافت میکنند.
زبان
تمامی کارگاههای آموزشی این دوره به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد. بنابراین، تسلط نسبی به زبان انگلیسی، موجب بهرهبرداری بهتر شرکت کنندگان از محتوای دوره می شود. البته، مترجم همزمان برای همهی موقعیتها در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، در هر کارگاه آموزشی، مربیان ایرانی در کنار اساتید دانشگاه HEC مونترال حضور خواهند داشت؛ تا از روند انتقال موثر مطالب به مخاطبان ایرانی اطمینان حاصل شود.
زمانبندی دوره
- شروع دوره در پاییز ۱۴۰۰ شمسی خواهد بود و تاریخ دقیق آن متعاقبا به فراگیران اعلام میشود.
- دوره حدود ۹ ماه به طول خواهد انجامید. تقویم دقیق برگزاری دوره متعاقبا در دسترس فراگیران قرار میگیرد.
- کارگاهها بصورت ۲ روز در هر هفته برگزار میشود. در هر جلسه، کارگاه آنلاین اصلی بین ساعت 4 و 5 عصر (صبح روز کاری به افق مونترئال) توسط استاد دانشگاه اشوسهمونترال آغاز خواهد شد؛ و این بخش برای کارگاههای ماژول اول حدود ۲ ساعت و برای کارگاههای ماژول دوم حدود ۳ ساعت بهطول میانجامد. در بخش بعدی که بین ۱ تا ۲ ساعت است، مربی نشا کمک میکند تا آموزهها از طریق موردکاوی و بحثها و تمرینهای گروهی، درونیسازی شده و با نیاز مخاطبین و فضای کسب و کار ایشان، مرتبط شود.
شهریه
هزینه ثبت نام دوره، برای هر فرد معادل ۵۰۰۰ دلار امریکا است.
لازم به ذکر است که به جهت استانداردهای سطح بالای آموزش در دانشگاههای در کلاس HEC MONTREAL، شهریه اولیه دوره، به مراتب بیش از این بوده است و با در نظر گرفتن شرایط بازار ارز ایران، نشا با مکاتبات و پیگیریهای خود، دانشگاه اشوسه مونترال را برای کاهش در شهریهی دوره، متقاعد کرده است. برای آگاهی از شهریهی دورههای مشابه در دانشگاههایی در این کلاس آموزشی، میتوانید علاوه بر جستجوی اینترنتی، از دبیرخانهی دوره در شرکت نشا، راهنمایی بگیرید.
شهریهی دوره در ۳ نوبت دریافت خواهد شد؛ یکسوم در زمان ثبتنام، یکسوم پس از جلسهی آموزشی ۱۲ ام و یکسوم باقیمانده پس از جلسهی آموزشی ۲۳ ام.
در صورت تمایل به ثبت نام چند نفر از طرف یک سازمان یا طرح سایر شرایط خاص (نظیر پرداخت یکجا به صورت ریالی)، جهت برخورداری از تخفیفهای ویژه حتماً با دفتر گروه توسعه مدیریت نشا تماس بگیرید.
اطلاعات تماس
نشانی دبیرخانه دوره: ونک، خیابان نگار، پلاک ۳۶ ، واحد ۱
تلفن: 88984600-021
همراه: 09034563742
www.neshagroup.ir/hecmontreal.html