ویدئو معرفی محصول خردهیادگیری:
خردهیادگیری چیست؟
میکرولرنینگ یا خردهیادگیری (Microlearning) یک روش یادگیری است که به شکل متناوب و کوتاه مدت استفاده میشود. این روش عموماً شامل کوتاهترین واحدهای یادگیری ممکن است که تا چند دقیقه طول میکشد و به صورت آنلاین در دسترس برای افراد قرار میگیرد.
به عنوان مثال، یک کورس آموزشی بلندمدت گروه توسعه مدیریت نشا، مانند “فرایادگیری” یا “Metalearning” را میتوان به چندین بخش کوتاهتر تقسیم کرد و به صورت روزانه یا هفتگی برای هر نفر فرستاد. این شیوه یادگیری میتواند به برطرفکردن محدودیتهای زمانی و نیازهای خاص افراد کمک کند و همچنین در بهبود فرایند یادگیری دائمی و کیفیت به حافظه سپردن مطالب موثر است.
از مزایای میکرولرنینگ میتوان به افزایش تمرکز و توجه در آموزش، امکان دسترسی آسان و زمانبندی انعطافپذیر اشاره کرد. به علاوه، این روش میتواند به بهبود فرایند یادگیری و توسعه مهارتها کمک کند.
در کشورهایی مانند آمریکا و اروپا، استفاده از میکرولرنینگ در سازمانها و شرکتها بسیار متداول شده است. این روش، نسبت به مدلهای سنتی آموزشی، از مزایای واقعی و قابل ملاحظهای برخوردار است.
از آنجایی که این روش به صورت آنلاین و تکنولوژی محور است، با مشکلات امروزه، همچون فاصلهگذاری اجتماعی و نیاز به دسترسی آسانتر به منابع آموزشی، همخوانی بیشتری دارد. و با توجه به انعطافپذیری و بازدهی بالا، میتواند به چشم مدیران و مربیان به عنوان فرصتی برای بهبود فرآیندهای آموزشی نگریسته شود.
استفاده از روشهای مدرن یادگیری و آموزش میتواند به بهبود کیفیت زندگی شخصی و حرفهای افراد کمک کرده و به ارتقای سطح دانش و مهارتها در جوامع کمک کند. ما، در گروه توسعه مدیریت نشا، امیدواریم که استفاده از این روشهای نوین بتواند در سطح گستردهای در ایران عزیز، به بالابردن سطح آگاهی و مهارتهای انسانها کمک کند.
انگیزههای نشا در تولید محتوای خرده یادگیری:
ما معتقدیم، توسعه مدیریت و رهبری و حل مسائل اساسی سازمان و کسب و کارها، به طور چشمگیر و محسوسی در گرو کیفیت رفتارهای روزمره افراد در تصمیمگیریها، ارتباطات، تابآوری و مهارتهای نرم دیگر رفتاری است
روش معمول نشا، برگزاری کانونهای ارزیابی، کارگاههای آموزشی و جلسات منتورینگ هست. که در کارآمدی آنها تردیدی نیست. اما چند دلیل اساسی، باعث شده که گروه توسعه مدیریت نشا، سرمایهگذاری متمرکز، برای “گسترش روشهای مبتنی بر میکرولرنینگ” را در دستور کار قرار دهد.
اول اینکه، توسعه شایستگیهای رفتاری با توجه به خاستگاه ژنتیکی، فرهنگی، تجاربزیسته، و شرایط روانی افراد، امری تدریجی است، و در طی زمان، و در تجربیات روزمره محقق میشود. بنابراین فراگیری و تعلیم قطرهچکانی که به “خرده یادگیری” یا همان “میکرولرنینگ” هم مشهور هستند، تدبیری است برای نفوذ به تجارب روزمره و مهارتورزی تدریجی افراد.
دوم اینکه، با توجه به مشغلههای متنوع و درگیریهای مختلف شغلی مدیران، صرف زمان طولانی و حضور در کارگاهها، چالش مضاعفی برای سازمان ایجاد میکند، خاصه اینکه، بخواهیم این مدیران پرمشغله را بطور همزمان در رویدادی دعوت کنیم. طبیعتاً استفاده از خوردهیادگیرییها با توجه به نحوه استفاده از آنها، میتواند این دغدغه را مرتفع کند.
سوم اینکه، سبک یادگیری و البته نیازهای توسعهای افراد، متفاوت و متنوع هستند. بنابراین امیدواریم، تلاش ما در جهت ایجاد مخزنی از خوردهیادگیرییها، برای اینکه افراد بتوانند به اقتضای سبک و سلیقه و زمان در دسترس خود، از آنها بهرهمند شوند، به ثمردهی نزدیک باشد.
چهارم اینکه، در سازمانهای بزرگ، که نیاز به آموزشِ طیفِ گستردهای از کارکنان، مشتریان و بهطورکلی ذینفعان، ضرورت دارد، و این افراد، در جغرافیای گستردهای هم پراکنده هستند، سبکهای معمول، عملاً پرهزینه، وقتگیر، و کند پیشرونده هستند و بنابراین برنامههای مبتنی بر میکرولرنینگ میتواند، انقلابی در آموزشهای یک سازمان ایجاد کند.
بنابراین، ما مجموعهای از خردهیادگیریها در حوزه مهارتهای نرم را، با استفاده از تدریس اساتید این حوزه و همینطور تصویرسازیهای جذاب انیمیشنی تهیهکردهایم تا، مخاطبین ما، تاثیر و نفوذ “محتوای علمی در زمان اندک را” تجربه کنند.
تمایز محتوای آموزشی نشا:
افتخار ما در گروه توسعه مدیریت نشا، بواسطهی اینکه ماموریت خود را “همراهی افراد و سازمانها در جهت رشد و تعالی رفتاری” تعریف کردهایم، نتایجی است که مرهون همکاران شایسته و البته بنیانهای استوار علمی در تمامی مطالب آموزشی است.
و افتخار مضاعف ما این است که هر کدام از این خردهیادگیریها، علاوه بر جذابیتهای بصری و رعایت اصول آموزشی، حاوی حداقل یک مضمون کلیدی و کاربردی قابل توسعه بر مبنای علوم روز دنیاست.
در فضای مهآلود و مبهم سوشال مدیای امروز، که تشخیص سره از ناسره دشوار هست، ما در نشا مدعی هستیم که -با دوری از مباحث مدیریت و روانشناسی زرد، که در اغلب موارد بر مبنای دانش عمومی و تجارب شخصی افراد، ارائه میشود، و گاهی تخریبی و آسیب رسان هم هستند،- هیچ محتوایی تولید نمیکنیم، مگر اینکه مابهازای آن محتوا، تئوری یا پژوهش یا آزمایش علمیِ آکادمیک و معقول و مقبولی وجود داشته باشد.
این موارد را علاوه کنید به اینکه، در پایان هر بخش از آموزشها، مطالب با یک تمرین عملی، در ذهن توسعه جویان نهادینه میشود.
روش استفاده:
بستههای خورده یادگیری در هر مبحت، با ترکیب ۵ تا ۷۵ خرده یادگیری تهیه شده، که بنابر صلاحدید شما، به روشهای مختلفی قابل انتشار در سازمان است:
ولین روش، در اختیار قرار دادن میکرولرنینگها به صورت بستههای آموزشی است، که مخاطب بتواند کاملاً مختار و دست باز از آنها استفاده کند.
روش دوم، تلفیقی است از میکرولرنینگ و کارگاه عملی، که مخاطبین پس از مشاهده ویدیوها و حل تمرینها، در کارگاههای حضوری و جلسات پرسش و پاسخ شرکت میکنند و مطالب آموخته شده را عملاً در ذهن تبیین میکنند
و روش سوم، انتشار میکرولرنینگها در بستر اطلاعرسانی یا LMS سازمان است و اتصال این انتشار، به یک گیمیفیکیشن، و تعیین جوایزی برای پاسخدهندگان به پرسشهای طراحی شده، که به نظر میرسد این روش موجب فراگیری بیشتر و تغییر مطلوب در روشهای آموزشی سازمان خواهد شد.
از همراهی شما سپاسگزاریم.