موسسه تعلیم و تربیت رضوی

 

معرفی شرکت

موسسه تعلیم و تربیت رضوی یا بنیاد رضوی از زیرمجموعه‌های آستان قدسه که شبکه‌ای از مدارس امام رضا (ع) را مدیریت می‌کنه و در حال تغییر نام به بنیاد موسسه تعلیم و تربیت رضوی هست. توی این موسسه، ۱۴ واحد آموزشی وجود دارن که نزدیک به 7000 دانش‌آموز و مجموعا چیزی حدود ۸۰۰ نفر کادر اجرایی و آموزش در اون مشغول هستن.

در حوزه آموزش و پرورش، تمرکز بیشتر بر آموزش‌های تکنیکی و توانمندی دبیرها و کادر آموزشی هستن و معمولا به جنبه‌های رفتاری و روانشناختی توجه نمی‌شه. به همین دلیل خیلی از افراد فرهنگی از حمایت‌های کافی آموزشی در موضوعات روانشناختی و رفتاری برخوردار نیستن و برای همین کیفیت زندگی شخصی و کاری‌شون در مضیقه جدی هستن.

بنابراین این طرح به ما کمک می‌کنه تا در حوزه کودک و نوجوان کاری اساسی بکنیم. این کار با تعامل مستقیم با خود این قشر محقق نمی‌شه و ما باید افراد تاثیرگزار بر کودکان رو توسعه بدیم تا این افراد کلیدی نقش‌شون را خوب ایفا کنند. معلمین، کادر آموزشی و والدین بخشی از این گروه هستن و کار با این قشر می‌تونه ما رو نسبت به تربیت نسل آینده کشور خوشبین‌تر کنه.

اولین پروژه

ما پروژه ”ارتقای رهبری آموزشی“ را در این موسسه آغاز کردیم. کاری ما این بود که ۱۴ مدیر مدرسه به همراه دو نفر دیگه از اعضای مدیران ارشد را وارد فرآیندی کردیم که به نوعی اون رو کامل‌ترین فرآیند کانون ارزیابی و توسعه در کشور قلمداد می‌کنیم.

ما ابتدا این افراد رو آموزش دادیم و از طریق آموزش‌های آغازین، نگرش مبتنی بر شایستگی و حساسیت نسبت به اون رو ایجاد کردیم. بعد از اون، با کمک خود مدیرها، سمت و جایگاه‌شون رو به لحاظ اقتضاهای رفتاری تبیین کردیم و به نوعی مدل شایستگی رسیدیم که متناسب با مقتضیات رفتاری هر کدام از جایگاه‌های مدیریتی بود؛ حتی صلاحیت‌های تخصصی مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت را هم با کمک خود کارفرما تبیین کردیم. البته این صلاحیت‌ها توسط خود کارفرما مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از اون، یک پیش ارزیابی داشتیم که شامل آزمون و مصاحبه بود و ابزارهای سنجش کانون‌های ارزیابی، متناسب با این پیش ارزیابی‌ها تنظیم شده بود و کاملا مبتنی بر شبیه سازی بود. در این کانون‌ها بحث گروهی، بازی گروهی، شبیه ساز کارتابل مدیریتی و ایفای نقش با حضور بازیگر حرفه‌ای تجربه شدن و در اون از بازی‌های جدیدمون هم رونمایی کردیم؛ مثل بازی ساخت بیل و بازی آشپزی. در نهایت بازخور حضوری افراد داده شد و بعد از بازخورد حضوری، نتایج ارزیابی بر اساس ملاحظات تکمیلی دریافت شده طی فرایند، مورد بازبینی قرار گرفت، نهایی سازی شد و گزارشات بازخور کمی و کیفی ارائه شد.

سایر پروژه‌ها

تمام این‌ها مرحله اول کار ما با این مجموعه بود و در مرحله بعدی، درحال برنامه‌ریزی برنامه منتورینگ توسعه‌ ی فردی و آموزش‌های پس از کانون هستیم، همچنین برنامه داریم که با حمایت و همراهی این مدیران ارشد واحدهای آموزشی، موضوع ارزیابی و توسعه شایستگی‌های رفتاری را در درجه اول در سطح معلمین و در درجه دوم در سطح دانش‌آموزها و والدین‌شون تسریع کنیم. ما تجربه آستان قدس را، فرآورده یک آرزو و احساس مسئولیت قدیمی در خودمون تو گروه توسعه مدیریت نشا تلقی می‌کنیم.

فهرست