معرفی
مجموعهی سپید، زیرمجموعهی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) است که یک مرکز خدمات رسانی برای حمایت از بازنشستگان نیروهای مسلح است… بیشتر بخوانید
دورههای آموزشی مبتنی بر شایستگی
پروژههای متفرقه
معرفی سازمان
مجموعهی سپید، زیرمجموعهی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) است که یک مرکز خدمات رسانی برای حمایت از بازنشستگان نیروهای مسلح است. از وظایف این سازمان پرداخت منظم مستمری بازنشستگی و ارائهی برخی خدمات رفاهی است. از سوی دیگر سازمان بخش درمانی مفصلی نیز دارد که با همت عدهای از پزشکان و متخصصین بهداشت و درمان تشکیل شده و وظیفهی آن پشتیبانی از نیروهای مسلح و خانوادهی آنها در دریافت خدمات باکیفیت درمانی است. بخشهای خدمات رفاهی و مالی و درمانی ساتا همگی توسط بخشی دیگر پشتیبانی میشوند که وظیفهی ایجاد ارزش افزودهی اقتصادی برای تامین مالی این جریان گستردهی خدمترسانی را برعهده دارد. در این بخش بیش از ۳۰۰ بنگاه اقتصادی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای ساتا ارزشآفرینی میکنند و تعداد قابل توجهی از آنها نیز کم و بیش توسط بخش اقتصادی ساتا مدیریت میشوند.
اجرای کانونهای ارزیابی
از سال ۱۳۹۷ تاکنون بالغ بر ۵۰۰ نفر از پرسنل سازمانی در بخش اجتماعی ساتا از طریق کانونهای نشا مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. این کانونها جهت ارزیابی مدیران و کارکنانی که تبدیل وضعیت انجام میدهند، برگزار شدهاند. به گونهای که تمام انتصابات و تبدیل وضعیتهای سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا)، از طریق یکی از سه تیپ عمدهی کانونهای ارزیابی و استعدادیابی نشا انجام میگیرد:
کانون ارزیابی تیپ الف
کانون ارزیابی تیپ ب
کانون ارزیابی تیپ ج
طراحی و استقرار درونسازمانی کانون ارزیابی
نشا در سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، علاوه بر برگزاری کانونهای ارزیابی مستقل، کانونهای سفارشیسازیشدهای نیز مختص این سازمان طراحی کرده و تلاش نموده تا با پرورش ارزیابهایی از درون این سازمان، موسسهی سپید را که زیر مجموعهای از ساتاست، به صورت مستقل برای برگزاری کانونهای ارزیابی درونسازمانی آماده نماید. کیفیت این آموزشها و استعدادهای درونسازمانی ساتا به گونهای بوده است که ارزیابهای آموزشدیدهی این سازمان، بعضا جهت ارزیابی به برخی از پروژههای مستقل نشا نیز دعوت میشوند.
گروه نشا همواره بر برگزاری کانونهای ارزیابی استاندارد و مستقل از سازمانها جهت افزایش میزان اعتبار پیشبین ابزارهای ارزیابی تاکید داشته است. استقرار کانونهای ارزیابی در درون سازمانها میتواند حاشیهساز باشد و چنین کانونهایی به علت جدایی از بازار آزاد و رقابتی، ممکن است دچار رکود گردند. با این وجود، نشا معتقد است که اگر کارفرماهای درونسازمانی حرفهای و متخصص باشند، برگزاری ارزیابیهای کمحاشیهتر و پرتیراژتر به صورت درونسازمانی نیز مطلوب است. در همین راستا در ساتا نیز، کانونهای ارزیابی بومیسازی شده برای تبدیل وضعیت کارکنان در سطوح کارشناسی و همچنین جذب و استخدام به صورت درونسازمانی و توسط ارزیابان پرورشیافتهی این سازمان اجرا میشوند. اما کانونهای ارزیابی مدیران ساتا که از حساسیت بالاتری برخوردار هستند، کماکان توسط موسسهی مستقل نشا برگزار میگردد.
دورههای آموزش شایستگی
به منظور ایجاد سطح مشترکی از شناخت و دانش در حوزهی شایستگیهای رفتاری، دورههای آموزشی متعددی برای شرکتکنندگان در کانونهای ارزیابی طراحی و اجرا شده است. هدف از این دورهها، توانمندسازی است به گونهای که افراد پس از گذراندن این دورهها قادر هستند که زمام توسعهی فردیشان را به دست خود گرفته و نقص و قوت شایستگیهای رفتاری خود را در خلال زندگی روزمره تشخیص دهند و درصدد بهبود حوزههای توسعهپذیر شایستگیهای خود برآیند.
دورههایی که تاکنون در ساتا برگزار شدهاند عبارتند از:
- دورهی بلندمدت آموزش و منتورینگ شایستگی رهبران (۱۲ رویداد)
- مخاطبین دوره: منتخبین کانونهای ارزیابی ساتا
- دورهی منتورینگ با عنوان برنامه توسعه شایستگیهای رفتاری (۳ دوره)
- مخاطبین: گروههای مختلفی از مدیران ساتا
پروژههای متفرقه
نشا، با همکاری موسسهی سپید، کانونهای ارزیابی متعددی را نیز برای زیرمجموعههای اقتصادی ساتا برگزار کرده است که شامل برگزاری کانون در بخشهای زیر بوده است:
- بیمه کوثر
- شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح (شستان)
- پتروشیمی مخازن سبز