فهرست مطالب
معرفی
تیپیکو، یا شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین، زیرمجموعهی شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی (شستا) و یکی از کلیدیترین مجموعههای دارویی کشور است که دارای تعداد زیادی کارخانه، شرکت پخش، لابراتوار و … بوده و گسترهی قابل توجهی در بازار دارویی کشور دارد.
مقدمات
زمانی که آقای دکتر رضوانفر مدیر عامل مجموعهی تپیکو بودند و آقای رحیمی معاونت ایشان را در حوزهی توسعه بر عهده داشتند، ما با شرکت تپیکو، دربارهی ارزیابی و توسعهی مدیران، وارد تعامل شدیم.
خدمات نشا
برگزاری کانون ارزیابی آزمایشی
برگزاری بسیار موفقیتآمیز کانون ارزیابی آزمایشی نشا، شرکت تپیکو را متوجه ارزش توسعهی کانون ارزیابی در سطح مدیران نمود.
توقف همکاری به علت تغییرات درونسازمانی
بلافاصله بعد از شروع همکاری، آقای دکتر رضوانفر به مقام مدیر عامل شستا ارتقا پیدا کردند و آقای دکتر فرحت به عنوان یک مدیر عامل جوان و تعهدگرا به مجموعه اضافه شدند. آقای دکتر ارم هم به عنوان معاون ایشان در حوزهی توسعه، مشغول به کار شدند و در این دوره، نزدیک به ۹ ماه همکاریهای نشا و تپیکو متوقف شد.
طرح سیمرغ تپیکو
آقای دکتر فرحت، بعد از شروع به کار، اولویت خود را شناخت هرچه بیشتر مدیران خود و ایجاد فضای آشنایی و رفاقت همراه با یک دید استراتژیک کلگرا در تیم مدیریت ارشد، میدیدند.
بنابراین، نشا، به جای ادامهی پروژهی ارزیابی، پروژهای موسوم به سیمرغ تیپیکو با هدف توسعهی رهبری را آغاز نمود، که طی آن کلیهی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکتهای تابعه، و همینطور مدیران ارشد شرکت سرمایه گذاری را به مدت سه روز به اردویی در شهر یزد برد. اقامت در یکی از هتلهای سنتی و باصفای یزد، برای تمام افراد حاضر در پروژه بسیار خاطرهانگیز بود.
جلسات بحث و گفتگو
در یزد، علاوه بر این که دوستان با هم آشناتر شدند و توسط مدیرعامل و تیم استراتژی شرکت برنامهها و جهت گیریهای راهبردی تبیین شد، پروفسور خرم هم به ما اضافه شدند و برای اعضای گروه مشخص کردند که مدیریت یک سیستم اجتماعی مانند یک سازمان، نیازمند پایه و اساس علوم انسانی است و علوم انسانی ماهیتا با علوم دیگر مانند داروسازی و پزشکی متفاوت است. ایشان توضیح دادند که مهارتها و رویکردهای فکری و رفتاریای که سنگ بنای مدیریت هستند نیز نیازمند توسعه هستند و بدین ترتیب مسیر جلسات را برای شرکتکنندگان روشنتر کردند. بعد از تلنگر ایشان، بحث دربارهی شایستگیهای رفتاری ادامه پیدا کرد و همین گفتگوها باعث نزدیکی و صمیمیت شرکتکنندگان شد.
بازیهای آموزشی
صندلی چرخان
به منظور توسعهی مهارتهای رفتاری مدیران و همچنین شناخت بیشتر شرکتکنندگان از یکدیگر، تیم نشا بازیهای آموزشی مختلفی را برای ایشان در نظر داشت. به عنوان مثال در بازی صندلی چرخان، افراد پس از تقسیم به گروههای کوچکتر برای جذب چند صد میلیارد تومان بودجه برای یک پروژه توسعهای با هم رقابت میکردند. این بازی متناسب با شرایط و اقتضاهای خاص سازمان خود افراد بود و این باعث شد که در طول این مباحثهها، هر فرد خیلی دقیق نقاط قوت، نیازها، رویهها و برنامههای سازمان ذیربط خود را برای اعضای دیگر تشریح و تبیین کند؛ به همین ترتیب افراد شناخت عمیقی نسبت به همدیگر و سازمانهای هم به دست آوردند.
یکی از نکات جالب این بازی این بود که هر گاه مربی زنگی را به صدا در میآورد، افراد مجبور بودند روی صندلی دیگری بشینند و خودشان را جای طرف مقابل قرار بدهند و تصویرسازی کنند. همه افراد چند بار نگرششان را تغییر میدادند و همین امر باعث شد که با شخصیت هم به خوبی آشنا شوند.
هدف ما از این تمرینات این بود که افراد اساسا نسبت به رفتار و جزئیات رفتاری حساستر شوند.
بازی طناب
در بازی طناب نیز از شرکتکنندگان خواسته میشد تا با چشمان بسته با طناب اشکالی بیافرینند. بدین ترتیب شایستگیهای رفتاری ایشان را مورد بررسی قرار داده و نکات توسعهی فردی را برای ایشان شرح میدادیم.
ایفای نقش و شبیهسازی
شبیهسازهایی هم اجرا شد که طی آنها مطالعات موردی شناخته شده در مورد تصمیمگیری در گروههای مختلف به بحث گذاشته میشدند. سپس نمایندگان گروهها در شبیهسازی شرکت کرده و توسط بازیگری حرفهای در این شبیهسازیها به چالش کشیده شدند. بعد از این مراحل، رفتار هر فرد و تصمیمات وی در جریان شبیهسازی مورد تحلیل و موشکافی قرار گرفت.
دستاورد پروژه
در این پروژه تاکید ما بر ایجاد حساسیت و دقت نظر لازم دربارهی موضوعات رفتاری در حوزهی مدیریت رهبری بود و باور داریم که به درستی به این مهم دست یافتیم. علاوه بر این که انتظار دکتر فرحت برای ایجاد شناخت شخصی و سازمانی بین مدیران برآورده شده و تقویت حس همدلی و روحیهی تیمی مدیران نیز به دست آمد.