در هر جامعه‌ای افراد برجسته، متخصص، ماهر، پرهوش و در کلام کوتاه، رهبران نخبه‌ای وجود دارند که در حوزه‌ی کاری خود، پیشگام، الهام‌بخش و موثراند. این افراد برمبنای اهداف و انگیزه‌های نیرومند درونی، بر محیط خود (جامعه، صنف، سازمان یا گروه) تأثیر گسترده‌ای دارند و به همین سبب آن‌ها را رهبرانی در محیط خود می‌دانیم.

تجارب بومی و پژوهش‌های جهانی در رابطه با «توسعه‌ی رهبری»، نشان می‌دهد که بخش زیادی از عملکرد و شایستگی رهبران متأثر از ظرفیت‌های درونی و سبک زندگی ایشان است؛ مواردی چون نگرش‌های اجتماعی، تمایلات و علایق بنیادین، ارزش‌ها و باورها، دغدغه‌های فکری، اضطراب‌ها و ترس‌ها، خانواده، ویژگی‌ها، شرایط جسمی و …

بنابراین آموزش‌های تکنیکی و مهارتی در حوزه‌هایی چون ارتباطات، مذاکره، تصمیم‌گیری، استراتژی، تیم‌سازی و از این دست شایستگی‌ها، برای ایجاد تغییرات پایدار رفتاری در افراد کافی نیست؛ و در صورت پرداختن به عوامل زیربنایی، اثر آموزش‌های مهارتی تعمیق می‌شود و خود را در زندگی روزمره‌ی افراد، نشان می‌دهد. اگرچه برنامه‌ی زیستن رهبران می‌تواند به صورت کاملاً مستقل به اجرا در آید، اما نشا آن را به عنوان یک مکمل ارزشمند برای دوره‌ی «شایستگی‌ها و مهارت‌های مدیریت و رهبری» نیز توصیه می‌کند.

برنامه‌ی زیستن رهبران یک برنامه‌ی میان‌مدت و بین‌رشته‌ای است، که با هدف کمک به افراد برای واکاوی و مداخله در زیربناهای عملکرد و رفتار خود، طراحی شده است. به بیان دیگر هدف اصلی این برنامه، حساس کردن شرکت‌کنندگان نسبت به تأثیر «شرایط روانی» و «سبک زندگی» بر عملکرد شغلی؛ و درگیر کردن ایشان با «درون‌کاوی و خُرده‌تغییرات رفتاری» در راستای بهبود در شیوه‌ی زندگی و رهبری است. این برنامه از ۳ تا ۶ جلسه‌ی منتورینگ و ۱۲ ماژول آموزشی تشکیل می‌شود و بین ۸ تا ۱۲ ماه به طول می‌انجامد.

بعضی از مهمترین عناوین مورد بحث در ماژول‌های آموزشی این برنامه عبارت است از: شایستگی‌های رهبران، خودشناسی و خودآگاهی، فلسفه و هستی‌شناسی، خط زندگی رهبران، خانواده، زناشویی و فرزندپروری رهبران، سلامت، خودکنترلی اخلاقی، یادگیری و تغییر رفتار و ….

برنامه‌ی زیستن رهبران برای رهبران بالفعل (افرادی که دارای تجارب رهبری هستند) یا بالقوه (افرادی که دارای استعداد رهبری هستند) طراحی شده است. این برنامه‌ی توسعه‌ای، برپایه‌ی تعریفی که از رهبری دارد، لزوماً مخاطب خود را «مدیران» در نظر نمی‌گیرد؛ بلکه «کارشناسان نخبه» و افرادی که به جریان‌سازی و تحول‌آفرینی در حرفه و محیط اجتماعی خود علاقه‌مند هستند را نیز مخاطب خود قرار می‌دهد. بنابراین گروه توسعه‌ی مدیریت نشا با هدف گسترش اثر تلاش‌های خود در جامعه، قصد دارد این برنامه‌ی آموزشی را برای گروه‌های مختلفی از نخبگان اجتماعی از قبیل رهبران اقتصادی، فعالین اجتماعی، فرهنگیان، اصحاب رسانه و … بومی‌سازی و اجرا کند. در این بین تاکنون دو نوبت از این برنامه برای رهبران اقتصادی (با حمایت مؤسسه‌ی خیریه‌ی موحدی) و رهبران اجتماعی (با حمایت مؤسسه‌ی آینده برتر) به اجرا در آمده است؛ و نوبت‌های بعدی آن برای گروه‌های هدف دیگیر، در حال برنامه‌ریزی است.

فهرست