معرفی دوره
محیط متغییر و پیچیدهی کسبوکار در دنیای امروز و چالشهای نوظهور مدیریت بنگاهها، نیاز مدیران و رهبران سازمانی را از سطح تدبیرهای روزمره و برنامهریزیهای مقطعی، فراتر برده است. در این فضا نه تنها موضوع مدیریت استراتژیک جدیتر از گذشته در کانون توجه است؛ بلکه بسندهکردن به تدوین مستندات و برنامههای استراتژیک، خود خطایی استراتژیک قلمداد میشود. مدیران امروز، بهخوبی راه نجات سازمان خود را در پیوند عمیق و اجرایی بین تفکر استراتژیک و جاریسازی استراتژی¬ها میدانند.
علیرغم آن که در کشور ما سالها است آموزشهای مرتبط با مدیریت استراتژیک ارائه میشود و مشاورین و متخصصین به تدوین برنامههای استراتژیک اقدام میکنند، خلأ تفکر استراتژیک همچنان مشهود است؛ و استراتژیهای زیادی در مسیر پیادهسازی، متوقف و ناکارآمد ماندهاند.
«شایستگیهای تفکر استراتژیک»، عنوان نخستین ماژول از دورهی EsMBA دانشگاه HEC-Montréal است؛ که با همکاری گروه توسعه مدیریت «نشا» و ویژهی مدیران ایرانی برنامهریزی شده؛ و چالشهای اشاره شده در فوق را هدفگیری کرده است. این ماژول، شامل یک کارگاه آموزشی ۳ روزه و مجموعهای از فعالیتهای آموزش مجازی است؛ که در مرداد ۱۳۹۷ در محل همایشهای برج میلاد برگزار میشود.
این برنامهی آموزشی، در دی ماه 1396 به عنوان افتتاحیهی برنامههای مشترک دانشگاه اشوسه مونترال و گروه توسعه مدیریت «نشا»، با موفقیتی چشمگیر برگزار شد. در سمینار مزبور، ۴۰ شرکتکننده از ۲۸ سازمان ایرانی حضور داشتند. با احترام به متقاضیانی که قصد ورود به دورهی EsMBA را داشتند و ظرفیت دورهی مزبور امکان همراهی ایشان را فراهم نکرد، ماژول تفکر استراتژیک برای دومین بار در مرداد ۱۳۹۷ اجرا خواهد شد.
HEC-Montréal قدیمیترین مدرسهی کسبوکار و از معتبرترین دانشگاههای دولتی کانادا است؛ و این دوره توسط یکی از خوشنامترین و باتجربهترین اساتید مدیریت استراتژیک (آقای پروفسور هفسی) ارائه میشود. دوره با اتکا بر موردکاویهای جالب و کاربردی از سازمانهای موفق بینالمللی، به چهار محور «مبانی مدیریت استراتژیک»، «شایستگی تفکر استراتژیک»، «جاریسازی استراتژی» و «استراتژی در محیطهای پیچیده»، میپردازد. همچنین بهمنظور بهرهبرداری هرچه بهتر از آموزههای آقای پروفسور هفسی، مربیان گروه توسعه مدیریت «نشا» در خلال دوره کارگاههای کوتاهی را به زبان فارسی برگزار میکنند؛ تا شرکتکنندگان بتوانند به راحتی از طریق گفتگو و انجام تمرین، مسائل و چالشهای حقیقی سازمانهای خود را، با دیگران در میان بگذارند و به آموختههای دوره پیوند زنند.
معرفی پروفسور هفسی
آقای «پروفسور طیب هفسی»، سالها پیش به عنوان مهندس شیمی و مدیر ارشد در یکی از بزرگترین مجتمعهای صنعتی کشور الجزایر فعال بودهاند. ایشان سپس مسائل حقیقی خود در دنیای مدیریت را به دنیای آکادمیک بردهاند؛ و پس از تحصیل کارشناسی ارشد مدیریت در دانشگاه MIT و دکتری کسبوکار در دانشگاه هاروارد (Harvard Business School)، اینک بیش از ۳۰ سال است که به عنوان استادتمام در دانشگاه مونترال به تحقیق، تدریس و مشاوره پیرامون مدیریت استراتژیک، اشتغال دارند. آقای پرفسور هفسی، رئیس کرسی استراتژی و جامعه در HEC Montréal هستند و راهبری پروژه¬های پژوهشی و مشاوره¬ای متعدد را در زمینهی مدیریت و تحول استراتژیک در صنایع و شرکتهای مختلف، برعهده داشتهاند. سالهای متمادی است که ایشان بر موضوع «مدیریت در سازمان¬های پیچیده» تمرکز دارند؛ و از مطالعات موردی (Case Method) به عنوان شیوهی اصلی تدریس، بهره میبرند.
پروفسور هفسی همچنین شناخت نسبتاً خوبی از ایران دارند. ایشان سالها پیش با تدریس در یکی از رخدادهای مهم آموزشی پیرامون مدیریت استراتژیک با حضور وزیر وقت صنایع و در جمع مدیران ارشد شرکتهای زیرمجموعهی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، نقش ارزندهای در معرفی مفاهیم نوین مدیریت استراتژیک به جامعهی مدیریتی ایران داشتهاند.
معرفی مربیان ایرانی
آقای «محمد جامعی مقدم» دکترای مدیریت دارند و طی یک دههی گذشته، در شرکتهای مختلف مسئولیتهایی در سطح مدیریت ارشد داشتهاند. ایشان در این مدت به موازات مسئولیتهای مدیریتی، فعالیتهای آکادمیک و حرفهای خود را به عنوان یک «مشاور و مربی مدیریت» نیز دنبال کردهاند.
آقای دکتر جامعیمقدم از تجارب ارزشمند آموزشی، مشاورهای و پژوهشی در موضوعات «مدیریت استراتژیک»، «بازاریابی» و «مدیریت مالی – اقتصادی» برخوردارند؛ و با گروه توسعه مدیریت «نشا» به عنوان ارزیاب، مربی و مدرس، همکاری میکنند. ایشان هم اکنون عضو هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سرمایهگذاری «سلیم» هستند.
آقای جامعی، با همراهی آقای پروفسور هفسی، کارگاههای کوتاهی را در هریک از روزهای این دوره هدایت میکنند. از این طریق، «نشا» نسبت به «اتصال بین آموزههای کلاس و نیاز حقیقی سازمانها و مخاطبان ایرانی» اطمینان حاصل میکند. تجارب موفق گذشته در آموزشهای بینالمللی نشان میدهد که این کارگاههای کوتاه، میتواند نقش بسزایی در اثربخشی دوره داشته باشد.
مخاطبان و شرایط ثبت نام
این برنامه برای همهی مدیران ارشد، میانی و عملیاتی سازمانهای ایرانی مفید خواهد بود؛ چرا که کل تیم مدیریتی یک سازمان در شکلگیری و علیالخصوص تحقق استراتژیها، نقش کلیدی ایفا میکنند. همچنین مشاورین و کارشناسان متخصص در حوزههای برنامهریزی استراتژیک، طرح و برنامه، توسعهی سازمان و توسعهی مدیریت نیز میتوانند از این برنامه بهره ببرند.
علاقهمندان میتوانند با در نظر گرفتن شرایط زیر، جهت ثبت نام در این دورهی آموزشی اقدام نمایند:
- داشتن سابقهی مدیریتی مفید یا سابقهی مشارکت در طرحهای مدیریت استراتژیک
- داشتن مهارت بیش از متوسط در حوزهی زبان انگلیسی، به منظور درک مطالبی که به صورت شفاهی و نوشتاری توسط استاد ارائه میشود (ترجمهی همزمان در دسترس خواهد بود).
- تکمیل کردن فرآیند ثبت نام دوره پیش از به پایان رسیدن ظرفیت و زمان آن
کلیهی شرکتکنندگان این برنامه گواهینامهی معتبر دانشگاه مونترال را دریافت میکنند، و این سمینار به عنوان بخشی از اولین ماژول برنامه EsMBA در نظر گرفته خواهد شد.
هزینه ثبتنام هر شرکتکننده برای هر شرکتکننده 1250 دلار کانادا بوده است؛ که با مذاکرات به عمل آمده و مساعدت دانشگاه مونترال، به دلیل شرایط نرخ ارز در مقطع کنونی، این تعرفه به 990 دلار کانادا تقلیل پیدا کرده است.
* این هزینه با یک نرخ ثابت ریالی از طریق وبسایت نشا قابل پرداخت است.
ظرفیت: 40 نفر
ثبت نام:
جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت نشا به نشانی www.neshagroup.ir مراجعه فرمایید.
نشانی: تهران؛ خیابان فاطمی؛ خیابان دوم؛ کوچه مطلق؛ پلاک ۷؛ واحد ۳
تلفن: ۸۸۹۸۴۶۰۰-۰۲۱
www.hec.ca/en/international-programs/non-degree-programs.html